Evenwichtig en Inclusief

Gezinsbegeleiding

Heeft jullie kind moeite met samen spelen, wil het liever niet mee naar feestjes, en eigenlijk ook niet altijd naar school of naar de sportclub, is het prettig als rituelen hetzelfde verlopen? Dit zijn enkele voorbeelden van activiteiten die niet vanzelfsprekend zijn wanneer je kind autisme heeft. De gezinsbegeleiding van GB Autisme kan uitkomst bieden.

  • Doelgericht ontwikkeling in je eigen tempo
  • Samen je talenten ontdekken
  • Mogen zijn wie je bent
  • Speels, stoer, creatief en gevarieerd

Wanneer wij kinderen begeleiden is het als eerst van belang dat je kind een klik ervaart met zijn begeleider. De klik is de basis om een vertrouwensband op te kunnen bouwen. Vooral dan zal je kind zich openstellen om samen te werken aan zijn ontwikkeling. Een kind met autisme ontwikkelt zich op zijn eigen tempo en eigen wijze. 

Waar krijg je hulp bij?

GB Autisme begeleidt niet alleen het kind met autisme, maar biedt begeleiding aan het hele gezin met al haar leden. Om het natuurlijk evenwicht binnen het gezin te herstellen, waarin iedereen mag zijn wie hij of zij is.

Bekijk hier het verhaal van Nelleke; Zij vertelt waar haar gezin tegenaan liep, en hoe de begeleiding van GB Autisme hen heeft geholpen.

Ouderbegeleiding  

Vaak wordt de diagnose bij je kind gesteld na een lange zoektocht en veel onderzoeken. Vaak is de diagnose een opluchting, maar tegelijk kun er gevoelens van verdriet en zorgen ontstaan. Je zult je eerder bedachte beeld over je kind en je gezin bij moeten stellen en dat kan best moeilijk zijn.  

Als ouders is dit soms hard werken. Hoe leg je aan de wereld uit wat er met je kind is. Hoe word je serieus genomen in je roepen om hulp? Hoe kan je gewoon weer mama en papa zijn zonder je continu hulpverlener te voelen. Wij werken graag met jullie samen.  Jullie hebben de kennis over je kind, wij hebben de kennis over autisme  

Kinderen gaan overdag vaak naar school, maar de meeste tijd brengt het kind thuis door. Voor het kind is thuis de veilige haven waar het al zijn gedrag kan uiten zonder bang te hoeven zijn dat papa en mama dan weg gaan. Buitenshuis is hij een engeltje.  

Een kind met autisme opvoeden kan een uitdaging zijn. Het kan zijn dat je je eigen leven en dat van je gezin soms moet aanpassen. Dit vraagt wat van jou als ouder, maar ook van eventueel broertjes en zusjes. De ouderbegeleider kijkt met jullie mee om een goede balans te vinden voor je gezin, waar ieder zijn of haar plek heeft en waar de draagkracht en draaglast in balans is. 

Onze werkwijze

De weg naar zelfstandig verder kunnen, begint met de hulpvraag die jullie hebben. In een intakegesprek verkennen we samen waar jullie tegenaan lopen, en welke hulp jullie hierbij nodig hebben. Ook vertellen wij in dit gesprek meer over hoe wij de begeleiding vormgeven, en wat jullie van ons kunnen verwachten.

Na de intake maken wij de koppeling tussen jullie en één of meerdere begeleiders, die zowel op persoonlijk vlak als qua expertise aansluiten bij jullie gezin en de hulpvraag die jullie hebben. Ook wordt er een regiebegeleider gekoppeld; hij of zij kijkt op een afstand (digitaal) mee bij de zorgcyclus, het zorgplan, en de evaluatiemomenten. De begeleider(s) komen bij jullie langs voor een eerste kennismakingsgesprek om de begeleiding te starten. Ook nemen zij jullie mee in een aantal praktische zaken zoals toestemmingsformulieren en het inzien van jullie dossier via het cliëntportaal.

In de eerste weken stellen jullie samen met de begeleiders het zorgplan op. In het plan worden de doelen beschreven die jullie willen bereiken, en hoe jullie dit samen met de begeleiders gaan doen. Als het plan is afgerond bespreken jullie dit (digitaal) met jullie begeleider(s) en de regiebegeleider. Daarna wordt het plan ondertekend, om vast te leggen dat jullie hiermee akkoord zijn.

Nadat het zorgplan is opgesteld is het tijd om aan de doelen te werken, met ondersteuning van jullie begeleiders en hun expertise. Ook hier kijkt de regiebegeleider in het proces mee. Waar nodig evalueren jullie en jullie begeleider(s) samen met de regiebegeleider welke doelen al behaald zijn, of welke doelen misschien moeten worden bijgesteld.

Aan het eind van de begeleidingsperiode hebben jullie de doelen behaald, of zijn jullie in staat om de resterende doelen zelf te behalen. Jullie hebben de benodigde handvatten gekregen om op eigen kracht verder te kunnen, zelfstandig of samen met het sociale netwerk om jullie heen.